I anledning af at de to damplokomotiver E nr. 991 og PR nr. 908 kørte H. M. Dronning Ingrids båretog tirsdag den 14. november 2000, har jeg lavet denne side om en af Danmarks førende dampvenner, teknisk assistent W. E. Dancker-Jensen, som efterhånden er blevet 79 år. Dette er ikke en nekrolog over William, som vi kalder W. E. Dancker-Jensen, men en hyldest til ham. I det kommende år (den 28. april 2001) bliver han 80 år, som også er en anledning til denne dokumentation om hans mangeårige interesse for dampen.
Igennem mange år
har W. E. Dancker-Jensen haft en glødende interesse for damplokomotiver. Dampfærgerne
som sejlede på Storebælt indtil 1964, Østersøen indtil 1968 og HH-linien indtil 1970
undgik heller ikke hans interesse. Desuden skal heller ikke glemmes han utallige rejser
til Norge og det arbejde han har gjort for jernbanemuseet, som han stadig gør selvom han
er pensioneret fra DSB.
Som baggrund for
denne side er W. E. Dancker-Jensen´s rejse til den norske by Hamar, hvor min norske klub
GM-Gruppen havde et dieseltræf. I vores blad Oljefilteret nr. 16/17 december 1999, står der om ham: En gjest på stevnet
som det må være tillatt å nevne særskilt, var den nuvende skikkelsen norgesvennen
William E. Dancker Jensen. I over 50 av sine 78 år har William reist på norske spor og
sikret jernbanemotiver for efterslekten. Hans bilder er kommet til uvurderlig nytte for
privatpersoner og bokprosjekter, som for eksempel NJK´s På togtur med
Dancker-Jensen (1997). Siden hans hjerte for all tid vil ligge hos damplokomotivene,
var det som en gest for sine venner og den videre jernbanehistorien at han tok turen opp
fra Danmark for å se på diesellok. Men han fikk med sig en godbit i lokalene til
verkstedet ved siden av: Caroline med kareter! Det glædede ham meget, da jeg i august måned, da der
var jubilæumstræf på jernbanemuseet, hvor jeg fortalte ham om ovennævnte tekst fra
GM-Gruppens blad. Som en gestus overfor William har jeg lavet denne side om
hans damplokomotiver.
De af os
jernbaneentusiaster der har lært W. E. Dancker-Jensen at kende kalder ham, som nævnt
foroven, for William, da det er hans fornavn og når der har været træf på
maskindepotet i Roskilde, hvor DSB Museumstog har nogle af deres damplokomotiver, dukker
William gerne op. I spøg er vi nogen der siger, at når mindst et af
damplokomotiverne er fyret op, kan William lugte dette hjemme i Lejre og kort
efter er han på pletten.
Jeg som selv har kendt William i snart 15 år, igennem foreningen Jernbanemuseets Venner, har udviklet en respekt for ham. Han har aldrig været bange for hjælpe ligesindede på den ene eller anden måde, når der skulle bruges materialer til bøger og anden jernbanehistorisk forskning.
I sine aktive år
ved DSB, var han kort efter ansættelsen i 1943, med til at prøvekøre den første
PR-maskine, nr. 904, der var en ombygget P-maskine. Desuden var han i begyndelsen af
1950´erne med til at udvælge de maskiner i Belgien, som blev de 10 N-maskiner. Der blev
købt 12 maskiner, som var den tyske BR 52 ÜK, men kun ti blev sat i drift og de to andre
anvendtes til reservedele.
Desuden begyndte
han også med at fotografere jernbaner for alvor under den anden verdenskrig. Dengang
kørte de sorte tog i Jylland, som var tyske troppetransporttog, fremført af
tyske damplokomotiver. I 1942 stod William på Munkebjerg trinbræt ved Vejle
og fotograferede et sort tog. Han har mange år senere fortalt mig at det
tyske lokomotivpersonale truede ad ham. Lokomotivet var en tysk BR 57, som kørte meget i
Danmark sammen med BR 50. De tyske lokomotiver var medgivet dansk lokomotivpersonale som
lods, hvilket ikke var ufarligt, på grund af den stadigt tiltagende jernbanesabotage.
Som afslutning skal
jeg nævne, at jeg ser frem til at mødes med William igen, som formodentlig sker til det
kommende årsmøde i Jernbanemuseets Venner, da det aldrig er kedeligt.
Tommy Rolf Nielsen