26.-05.-1974 DSB Intercity 26.-05.-1999 |
Dokumentation |
Fra Københavns Hovedbanegård afgik det første Intercity-tog fremført af den nyleverede MZ 1444 kl. 7.00, hvor DSB´s daværende Generaldirektør Povl Hjelt fløjtede afgang. Efter ankomsten til Korsør blev toget rangeret ombord på M/F Dronning Margrethe II, som afgik kl. 821. Fra Nyborg Fgh var M/F Sprogø afgået kl. 7.48 mod Sjælland som allerførste IC-færge fra Fyn. Den maskintekniske identiske M/F Prinsesse Benedikte var afgået som allerførste IC-færge fra Sjælland kl. 7.21. M/F Sprogø som havde sejlet fra Nyborg Fgh kl. 7.48 sejlede i stedet for M/F Prins Henrik, som så sejlede ud på sin første tur som IC-færge kl. 9.21 fra Korsør og ved ankomsten til Nyborg Fgh bankede den ind i molen. Færgeflåden blev udskiftet 1980/81, hvor de tre brede IC-færger indsattes og sejlede indtil 1997, hvor Vestbroen og Østtunnelen over/under Storebælt tog over den 1. juni 1997 efter at jernbanefærgerne havde sejlet trofast siden den 1. december 1883. Den 2. juni 1991 blev IC-trafikken lagt om, hvor de lokomotivtrukne IC-tog forsvandt og erstattet af dieseldrevne IC3-togsæt, som siden den 28. september 1997 er blevet suppleret af deres eldrevne søskende, IR4-togsæt. |
Lokomotivtrukne tog indtil 01.-06.-1991 |
Togsæt IC3 og IR4 siden 02.-06.-1991 |
Færgerne på Storebælt indtil 31.-05.-1997 |