GM-EMD 645

GM-EMD 567 | GM-EMD 645 | GM-EMD 710 | GM-EMD H265 | Winton 201A | Lokomotiv Index | Main Index | Motor Index | Teknik Index | Webmaster

I 1965 blev den 3. generation af den velkendte to-takts dieselmotor type 645 lanceret, både med og uden turbo.

De svenske statsbaner fik 133 stk. lokomotiver med en 12-cylindret 645E-motor i perioden 1968-1986 og i 1992 fik de spanske statsbaner 60 stk. lokomotiver med en 8-cylindret udgave, samt 20 stk. 319´ere med en 16-cylindret udgave.

Det var dog turboudgaverne, som blev mest udbredt. I perioden 1967-1970 fik DSB 26 stk. MZ-lokomotiver med den 16-cylindret udgave af 645E3-motoren og i perioden 1972-1978 kom der yderligere 35 stk. MZ-lokomotiver med en 20-cylindret udgave. I Spanien fik man 93 stk. 333-lokomotiver med den 16-cylindret udgave, som var stærkt beslægtet med de 26 første MZ´ere hos DSB, men havde også nogle elementer fra de 20 første 20-cylindret MZ-lokomotiver.

De tre udgaver 645E3, 645E3A og 645E3B er

stort set identiske, som blev lavet frem til 1983, hvor der kom en ny udgave 645F3, som kunne fås i en 12-cylindret udgave, men ikke i en 20-cylindret udgave. Den 16-cylindret udgave af 645F3 havde 3800 HK mod hidtil 3300 HK, som de tre første udgaver havde.

I 1980 fik NSB leveret 5 stk. Di4-lokomotiver, som fik en 16-cylindret 645E3B og udstyret med den nye trefaset drejestrømteknik, hvilket de 37 ME-lokomotiver, som DSB fik leveret i perioden 1981-1985 også fik.

I USA var det de to "Roadswitchere" GP og SD, som fik denne motortype, hvilket nogle andre modeller også fik, herunder 47 stk. specielle lokomotiver, som "Union Pacific" fik i perioden 1969-1971, som hver havde 2 stk. 16-cylindret 645E3-motorer med generatorer og 8 banemotorer. De fik typebetegnelsen DDA40X og havde akselrækkefølgen Do-Do og er allerede udrangeret, da de var lige store nok.