60 år siden den første 567-motor blev lanceret af GM-EMD.

Index | Webmaster

Forhistorie:

I 1922 grundlagdes motortogsfabrikken EMC (Electro Motive Co.), som ville motorisere det amerikanske jernbanenet. EMC indledte et samarbejde i gang med maskinfabrikken "Winton Engine Co.". Begge disse virksomheder blev overtaget af GM (General Motors) i 1930, som indtil 1941 fortsatte under deres gamle navne.

I 1934 tog GM en ny fabrik i La Grange, Illinois, ibrug, hvor man kunne producere lokomotiver på samlebånd ligesom biler bliver det.

Det første lokomotiv type E blev lanceret i 1937, der har akselrækkefølgen A1A-A1A og har to 12-cylindret to-takts diesel- motorer med hver sin generator , som

igen leverer strøm til to banemotorer. Lokomotivet har i alt fire banemotorer. Der kom i alt ti forskellige modeller af den lokomotivtype, frem til 1963.

To år senere, i november 1939, gik det første lokomotiv type FT103 ud på en 10 måneders PR-tur, som blev en succes. Denne lokomotivtype blev bygget i otte forskellige modeller frem til 1960. Lokomotivet har en 16-cylindret V-formet to-takts dieselmotor med en generator, som trækker fire banemotorer. Akselrækkefølgen er Bo-Bo.

I 1941 får de i 1930 overtagne fabrikker EMC og Winton Engine Co. det nye fælles navn EMD (Electro Motive Division).

En motor må der også til.

I 1938 lanceredes den første 567-motor, som for alvor skulle slå GM-EMDs navn fast verden over som en stor producent, man skulle regne med. Motoren fik en væsentlig fordel ved at den kunne bruges under alle klimatiske forhold.

567-motoren blev afløst af 645-motoren i 1966, som i 1988 blev afløst af 710-motoren. Den tredje model er på

nuværende tidspunkt på vej til at blive afløst af den første firetakts motor fra GM-EMD, der markedsføres som H-motoren.

Forud for den første 567-motor, var der i 1933 blevet lanceret en Winton 201 A-motor, som også var en to-takts dieselmotor blev produceret frem til 1939 og den blev aldrig lanceret udenfor USA.