Kort historisk gennemgangBüssing Index | Webmaster |
1903: Heinrich Büssing (1843 - 1929) grundlægger Büssing AG i Braunschweig, Tyskland. Firmaet som har løven fra hjembyen i sit logo kommer til at producere busser, jernbanemateriel og lastbiler. 1914-18: Første Verdenskrig hvor der produceres militærkøretøjer til den tyske hær. 1928: ABOAG i Berlin som er forgængeren for BVG begynder at købe busser fra Büssing, herunder dobbeltdækkerbusserne, som igennem tiden får påbygget karrosserier af flere fabrikker. Fabrikkerne var for eksempel Orenstein & Koppel, Waggon-Union og Gaubschat. Frem til første halvdel af 1950´erne fik DSB Rutebiler og Københavns Sporveje også leveret mange busser med chassiser fra Büssing med karrosserier fra DAB i Silkeborg og Københavns Sporvejes hovedværksted. 1930: Firmaet overtager NAG (Nationalen Automobilgeseschaft), hvorefter firmaet kommer til at hedde Büssing-NAG frem til 1950, hvorefter kun navnet Büssing anvendes. På den tidligere NAG-fabrik som ligger i Berlin produceres små lastbiler medens de store laves i Braunschweig. 1939-45: Anden Verdenskrig hvor der atter produceres militærkøretøjer af forskellige typer til den tyske værnemagt. Et sort kapitel i firmaets historie er beskæftigelsen af tvangsarbejdere. 1945: Büssing får af den britiske besættelsesmagt tilladelse til at genoptage produktionen, men mister samtidigt sine produktionsfaciliteter i Berlin (tidl. NAG), som ligger i den sovjetiske besættelseszone. 1972: Büssing overtages af MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg), hvorefter der står MAN-Büssing på busser og lastbiler. 1979: Navnet Büssing forsvinder men Büssing-løven overlever og kan ses på alle busser og lastbiler produceret af MAN. MAN overtog buskonceptet fra Büssing. I øvrigt: Man kan klikke sig ind på en hjemmeside om Büssing som er på tysk. |
Tilbage - Zurück - Back |